JAGUAR XE wint de sprint

Met de nieuwe XE waagt Jaguar zich aan het segment van de Audi A4, BMW 3-reeks en de Mercedes C-klasse. Het heeft er niets te vrezen.

Jaguar, volop in expansie, daagt de Duitse krachtpatsers uit op hun favoriete terrein: de middensegmentsedan. Dat is een heuse uitdaging, vooral omdat de XE het strategische model van Jaguar is: het merk rekent op dit model om tegen 2020 zijn productie te verviervoudigen. De XE is dus een gok, maar dan wel een berekende. De knappe sedan heeft immers heel wat in zijn mars.

Aluminium

Het bijzondere aan de XE is dat hij volledig van aluminium gemaakt is. Een dure techniek die blijkbaar nog niet echt geperfectioneerd is, want de XE is niet lichter dan de even grote BMW 3-reeks. Wat niet belet dat de XE, dankzij de nieuwe Ingenium, een tweeliter dieselmotor met een verbazend laag verbruik en een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km, momenteel een kampioen op het vlak van CO2-emmissie is. Een record!

Verzorgd, maar...

Een Jaguar waardeer je om zijn vormgeving, zijn technologie maar ook zijn interieur, met de warme luxe waar Engelsen het geheim van bezitten. En dat valt hier een beetje tegen: het dashboard oogt (te) klassiek en de afwerking is duidelijk een stuk minder dan die van Audi, zelfs van de oude A4-generatie. De technologie is dan weer wel goed vertegenwoordigd. De analoge instrumenten worden aangevuld met een head-up laserdisplay dat compacter en lichter is dan het TFT-scherm van vroeger. De overige uitrusting is al even hightech, zeker op het vlak van veiligheid, met een stereocamera die snelheidsbeperkingen en wegmarkeringen leest, obstakels waarneemt en waar nodig automatisch remt. Rekening houdend met zijn omvang is het interieur van de XE voldoende ruim en vergelijkbaar met het gemiddelde in deze categorie. De kofferruimte is wel wat kleiner dan die van de Duitse rivalen.

Op de achterwielen

Anders dan de X-Type van de jaren 2000, die op de Ford Mondeo gebaseerd was, kiest de XE voor achterwielaandrijving. Bij de motoren zal de Ingenium tweeliterversie van 163 of 180 pk het best worden onthaald op de markt, onder meer vanwege zijn uitstekende verhouding prestaties/kwaliteit. Want die prestaties zijn wel degelijk schitterend. Rijplezier gegarandeerd, zeker met de automatische versnellingsbak met 8 verhoudingen, die de kracht, de discretie en de zuinigheid van de nieuwe motor alle eer aandoet. Nog mooier: het chassis van de XE verslaat de Duitse rivalen moeiteloos. Het is evenwichtig en soepel en heeft een perfect gekalibreerde vering die wonderen doet voor het comfort. Uiteindelijk maakt de XE op dat punt echt het verschil: een ongeëvenaard rijgenot. Vanaf €32.250.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content