© Getty Images/iStockphoto

Nieuwe golf van phishingberichten en valse websites Mypension.be

Plusmagazine.be Onlineredactie

Criminelen blijken het e-mailadres of een valse website van de Dienst Pensioenen (Mypension.be) weer te gebruiken om persoonlijke en bankgegevens te verzamelen via telefoon, e-mail of sms. Ze gebruiken deze achteraf om rekeningen te plunderen.

Weet in de eerste plaats dat de Pensioendienst nooit contact opneemt via telefoon, SMS of e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen.

Enkele voorbeelden van de oplichtingspogingen die recent werden gemeld:

  • Oplichters bellen u op en proberen u wijs te maken dat u recht hebt op een premie covid-19 van meer dan 1.000 euro. De oplichters vragen u dan om uw rekeningnummer door te geven of in te loggen bij uw bank met uw DIGIPASS om de premie te kunnen ontvangen. Niet doen!
  • Oplichters bellen u op en doen zich voor als vertegenwoordiger van mypension.be. Ze bieden u een bijkomende vergoeding aan en vragen u om uw naam en het nummer van uw bankkaart mee te delen. De oplichters vermelden ook een telefoonnummer waarop u hen kunt contacteren.
  • Oplichters sturen u een sms of een e-mail met de vraag om uw bankgegevens door te geven zodat ze uw vakantiegeld kunnen storten. De oplichters vragen u ook om in te loggen bij uw bank via uw DIGIPASS om uw geld te krijgen.
  • Oplichters sturen u een sms of e-mail waarin u gezegd wordt dat u misschien recht heeft op een ‘regularisatievergoeding’ van 12 tot 28 euro per dag als steunmaatregel tijdens de coronacrisis. Om te zien of u in aanmerking komt en hoeveel u kunt krijgen, moet u op een link klikken.
  • Oplichters sturen u een e-mail in naam van mypension.be met de melding dat u een nieuw document ontvangen hebt in mypension.be. Ze vragen u om op een link te klikken om het document te raadplegen. Deze link geeft de oplichters toegang tot uw gegevens.

Hoe herkent u de valse mypension-sites?

De URL – het adres van de website bovenaan in uw browserbalk – is myn-pensioen-cloud, www.mypensiondossier011.me of een variant. En dus niet www.mypension.be zoals de echte site.

Hoe kan ik die valse mails herkennen?

  • Kijk altijd na of het verzendadres wel noreply@mypension.be is
  • Kijk na of de URL van de link wel https://www.mypension.be is. Om deze URL te zien, moet u uw cursor op de link plaatsen zonder te klikken.

Hoe weet ik of ik echt met een medewerker van de Pensioendienst te maken heb?

De Pensioendienst:

  • contacteert u altijd via een beveiligde weg:

– per brief naar uw adres.

– via uw online pensioendossier op mypension.be als u uw mailadres ingegeven hebt. U krijgt dan een e-mail van noreply@mypension.be telkens een nieuw document beschikbaar is.

  • contacteert u nooit via sms;
  • contacteert u nooit per telefoon om persoons- of bankgegevens te vragen. Enkel als u belt via de Pensioenlijn 1765 vraagt de dienst eventueel informatie om uw dossier aan te vullen.
  • contacteert u nooit via e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen. Via e-mail worden enkel algemene vragen over de pensioenen beantwoord.
  • stuurt nooit medewerkers naar u thuis;
  • zal nooit vragen om:

– in te loggen bij uw online bank via uw DIGIPASS,

– persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin- of pukcodes van uw bankkaart of eID,

– te klikken op een link om een betaling te ontvangen.

Wat moet je doen bij een verdacht telefoontje?

  • Hang onmiddellijk weer op!
  • Noteer het telefoonnummer, als het niet gaat om een verborgen nummer.
  • Dien klacht in bij de politie (de Pensioendienst kan dat niet voor u doen).
  • Meld het verdachte telefoontje bij verdacht@safeonweb.be.

Wat moet je doen bij een verdachte e-mail of sms?

Meer tips over phishing vind je op safeonweb.be

Partner Content