© iStock

In het bezit van een coronavoucher? Dit zijn de regels

Plusmagazine.be Onlineredactie

Had je een pakketreis geboekt die vorig jaar werd geannuleerd en heb je tussen 20 maart en 19 juni 2020 een tegoedbon ontvangen van de reisorganisator, dan ben je waarschijnlijk in het bezit van een coronavoucher. Die is 1 jaar geldig maar de vervaldag is in zicht. Wat zijn de regels en welke stappen kan je ondernemen?

Wat zijn coronavouchers?

Bij het uitbreken van de coronacrisis paste de toenmalige minister van Economie de regels rond de verplichte terugbetaling van geannuleerde pakketreizen aan. Reisorganisatoren kregen de mogelijkheid om aan de reiziger van 20 maart t.e.m. 19 juni 2020 een tegoedbon (de zogenaamde coronavoucher) te verstrekken. Dat kon wanneer de reisorganisator of de reiziger de pakketreisovereenkomst door de coronacrisis opzegden. Zo werd de impact op de reissector beperkt en bleven ook de reizigers niet in de kou staan. Je kon de coronavoucher als reiziger niet weigeren.

Wanneer kreeg je een coronavoucher?

De tegoedbon omvat alle bedragen die de reiziger betaald heeft aan de reisorganisator. Heeft een reiziger slechts een voorschot betaald, dan moet de tegoedbon de waarde van dat voorschot hebben. Er mag dus van de reiziger niet geëist worden dat hij eerst het saldo van de reissom betaalt om dan pas recht te hebben op de tegoedbon.

Op de voucher moet uitdrukkelijk vermeld staan dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis en er mogen geen kosten in rekening gebracht worden voor het afleveren van de tegoedbon.

De voucher heeft een geldigheid van minstens een jaar en mag door de reiziger gebruikt worden bij de reisorganisator waar de pakketreis geboekt werd.

Gaat de reisorganisatie failliet, dan is de houder van de coronavoucher zeker van een terugbetaling.

Wat als je de coronavoucher niet gebruikt voor de vervaldatum?

Wil je de voucher liever niet gebruiken, dan heb je het recht om na 1 jaar je geld terug te vragen aan de reisorganisator. Die krijgt 6 maanden de tijd om de volledige waarde van jouw voucher terug te betalen.

Wat als ik wel al een reis boekte met de voucher?

Boekte je al opnieuw een reis met je coronavoucher, dan is het momenteel onzeker of jouw reis zal doorgaan. Je kan wachten tot de reisorganisator annuleert, maar zodra het vaststaat dat je reis niet kan doorgaan kan je ook zelf jouw reis kosteloos annuleren. Je moet wel kunnen aantonen dat zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de pakketreis. Dat kan bijvoorbeeld een reisverbod zijn. In dat geval heb je recht op een volledige terugbetaling binnen de 14 dagen. Opgelet: een loutere vrees dat de reis misschien niet kan doorgaan volstaat niet.

Ik aanvaardde een voucher na 20 juni 2020

Sinds 20 juni ben je als reiziger niet meer verplicht om een voucher te aanvaarden. Werd jouw pakketreis na die datum geannuleerd? Dan heb je recht op een terugbetaling binnen de 14 dagen na annulering.

Koos je toch voor een voucher, dan moet je vooraf duidelijk geïnformeerd worden dat de kans bestaat dat je je geld verliest als de organisator failliet zou gaan. Daarom gebruik je de voucher best zo snel mogelijk om een nieuwe pakketreis te boeken. Zo ben je beschermd tegen een eventueel faillissement. Kan de reis toch niet doorgaan, dan heb je binnen de 14 dagen recht op een terugbetaling.

Ik heb geen voucher of pakketreis maar mijn vlucht of hotel werd geannuleerd omwille van het coronavirus

Boekte je enkel een “losse” vlucht en werd die vlucht geannuleerd vanwege de luchtvaartmaatschappij, dan heb je in principe recht op een terugbetaling of een ticket voor een andere vlucht, wat de reden van de annulering ook is.

Boekte je een hotelkamer, vakantiewoning of huurauto en werd die geannuleerd door het coronavirus, dan moet je de annuleringsvoorwaarden van jouw contract gaan raadplegen. Is er in de overeenkomst niets opgenomen en ontvang je geen terugbetaling, dan kan je proberen om tot een minnelijke oplossing te komen. Lukt dit niet en boekte je bij een Belgische professioneel, dan kan je terecht bij de Consumentenombudsdienst om te bemiddelen. Kom je niet tot een minnelijke oplossing, dan kunnen enkel de hoven en rechtbanken hierover beslissen.

Vouchers om te zetten in boekingen bij Neckermann

Consumentenorganisatie Test Aankoop roept mensen die in het bezit zijn van een voucher bij reisorganisator Neckermann op om die om te zetten in een boeking. Als op 22 februari geen financiële middelen gevonden zijn om de activiteiten van de touroperator voort te zetten, kan de onderneming failliet verklaard worden.

Mensen die hun reis hebben geboekt of in het bezit zijn van een “coronavoucher” uitgegeven tussen 20 maart en 19 juni 2020 zullen volgens de consumentenorganisatie gedekt zijn in geval van faillissement en in principe dus terugbetaald worden door de verzekeraar van de touroperator, de maatschappij Amlin.

“Maar, mensen met vouchers die buiten deze data werden uitgegeven, zijn niet gedekt en lopen dus het risico hun geld te verliezen. Om dit scenario te vermijden, roept Test Aankoop alle betrokken reizigers op hun vouchers vóór 22 februari om te zetten in boekingen”, klinkt het.

Bron : FOD Economie

Partner Content