© FOTO'S GETTY IMAGES

Zo kan het ook, en beter

Aan tegenstrijdige denkpistes rond mobiliteit geen gebrek. Toch duiken er ook intelligente initiatieven op die een alternatief bieden. Gelukkig maar! Daarom andermaal een onvolledig lijstje met mobiliteitsoplossingen.

NEEM DE NACHTTREIN

De Oostenrijkse spoorwegen hebben opnieuw slaapwagons aangekocht. Die waren jaren geleden uit de gratie gevallen. Met die nachttreinen willen ze nu de concurrentie aangaan met de lowcostmaatschappijen. De zet past in de Flying less-beweging (minder vaak het vliegtuig nemen). Nachttreinen blijken vandaag bovendien rendabel en tekenen voor een andere reiservaring. In ons land rijden sinds begin deze eeuw geen nachttreinen meer. Maar het gerucht gaat dat er, gezien de interesse, misschien ook hier opnieuw komen.

IN DE FIETSRIJ NAAR SCHOOL

Wie al eens kinderen naar school heeft gebracht, weet welke calvarietocht dit vandaag is. Een deel van de oplossing lijkt nu van ‘fietsrijen’ te komen, een initiatief dat zowat overal in ons land opduikt. “Het is een systeem waarbij kinderen thuis worden opgehaald om samen via eenzelfde traject naar school te fietsen”, klinkt het bij Pro Velo. “Ouders moeten hun kinderen niet langer brengen, een speciaal opgeleide begeleider brengt hen via een vast parcours en op een vooraf afgesproken tijdstip naar school en terug, veilig en in groep.”

DOE AAN DEELPARKEREN

Raak jij, op zoek naar een parkeerplek, soms ook gefrustreerd door al die lege parkeerplaatsen voor garagepoorten? Dan biedt deelparkeren misschien een oplossing, naar het voorbeeld van autodelen. Parkeren voor een garagepoort is verboden, tenzij je als bewoner je nummerplaat op je garage aanbrengt. En wat als we die plek nu eens tijdelijk zouden delen, dachten ze bij Pasha, het jonge bedrijfje dat hiervoor een smartphoneapp ontwikkelde. Als garage-eigenaar bepaal jij wanneer anderen voor je garage mogen parkeren. Wie wil parkeren, geeft via de app zijn eigen nummerplaat in, die dan op een elektronische display op jouw poort verschijnt. Als gebruiker haal je er financieel niet meteen voordeel uit: je betaalt ongeveer 80 cent per uur (oranje zone). En sta je in een straat met betalend parkeren, dan moet je ook nog een ticket aan de parkeerautomaat nemen. Maar je wint wel tijd, want je hoeft niet langer tien keer blokje om te rijden om je auto kwijt te raken.

BOEK EEN SENIORENTAXI

Als er één initiatief is dat extra aandacht verdient, dan wel dat van de vrijwilligers, lokale besturen en ziekenfondsen die hun schouders hebben gezet onder een mobiliteitsplan voor ouderen via seniorentaxi’s of sociale taxi’s. Hoewel mobiliteit geen basisrecht is, zou toch echt iedereen zich vrij moeten kunnen verplaatsen, ook wie een beperking heeft. Ouderen die het huis niet meer uit kunnen, het zou niet mogen bestaan. Helaas worden deze mensen vaak vergeten in de grote mobiliteitsplannen die de overheid uitdoktert. En waar er al openbaar vervoer is, is het voor ouderen niet altijd evident om op de bus te stappen, laat staan dat die stopt waar ze moeten zijn. In veel gemeenten kunnen ouderen vandaag al een auto met chauffeur reserveren als ze even naar het gemeentehuis, de bank of de supermarkt willen. De eigen bijdrage is beperkt. Meer informatie over deze mobiliteitsoplossing vind je doorgaans bij het OCMW van je gemeente.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content