Fonkelnieuw

Zijn design doet het niet vermoeden, maar toch is de Renault Clio ingrijpend veranderd. Het model stapt een nieuw tijdperk binnen: dat van comfort en connectiviteit.

Het model bestendigen: daar was het de projectverantwoordelijken van de nieuwe Clio in essentie om te doen. Wat verklaart waarom ze nauwelijks aan de look hebben geraakt: de klanten vinden hem mooi, blijf er dus af. Technisch is er wel een en andere grondig veranderd, te beginnen met het 100% nieuwe onderstel. De Clio V is één cm korter dan zijn voorganger en één cm lager, terwijl een drie cm lager dak de aerodynamica ten goede komt. Voortaan gebruikt Renault ook plaatstaal met een zeer hoge elastische drempel, en een motorkap van aluminium. Dat scheelt 30 tot 50 kg op de weegschaal.

Bij de lancering zijn vier motoren verkrijgbaar: de 1.3 turbo benzinemotor TCe 130, de nieuwe 1 liter driecilinder turbo TCe 100 met indirecte injectie van 100 pk, die samen met Mercedes werd ontwikkeld, en twee versies van de 1.5 Blue dCi: 85 en 115 pk. Het blijft nog even wachten op de driecilindermotoren van 1 liter van het instapgamma: de SCe 65 en 75. Midden 2020 komt er een E-Tech hybride versie, die een viercilindermotor van 1.6l met Miller-cyclus combineert met twee elektrische motoren en een versnellingsbak met vier verhoudingen en een innoverende architectuur. Renault voorspelt dat de hybride Clio in de stad 40% minder zal verbruiken dan de TCe 130.

Fonkelnieuw

Vooral binnen is de evolutie opvallend. Er is meer ruimte, met achterin 2,6 cm extra plaats voor de benen, en de afwerking is erop vooruitgegaan, met schuimplastic op het volledige dashboard en de centrale console (vanaf het Intens-model). De digitale instrumenten zijn van hetzelfde niveau, met een 7 inch scherm. Als optie is er een verticaal 9,3 inch scherm met de allernieuwste interconnectieve snufjes.

Eind 2019 zal het Franse merk nieuwe rijhulpjes voorstellen, zoals een alarm voor wie van rijstrook verandert of te dicht de veiligheidsafstand nadert. Er komt ook snelweg-en-traficassistentie, een combinatie van adaptieve snelheidsregeling en een stop&go-functie.

Op de weg maakt deze Clio meer indruk dan zijn voorgangers. Hij is volwassener en ergonomischer. De Easy Linkinterface heeft veel beter ingedeelde menu’s en reageert eindelijk snel genoeg om mee te gaan met zijn tijd. Op de rijhouding valt niets aan te merken, maar het algemeen comfort van het interieur is niet beter dan gemiddeld. De kofferruimte, bijvoorbeeld, is slechts 17 liter groter en bedraagt nu 317 liter. Niet slecht, maar ook geen uitschieter.

Wat de dynamiek betreft, is de vering een prima compromis tussen comfort en weglegging. Hij is ook vinniger geworden, maar kan in dat opzicht nog niet tippen aan de Ford Fiesta. Want hoewel de besturing directer is, blijft ze wat licht en schraal in de feedback van informatie. De 1.3 motor van 130pk is een referentie in zijn gamma: hij heeft een ruim bereik, is soepel en ook geruisloos. Hij kan het goed vinden met de EDC 7-versnellingsbak en maakt de auto echt polyvalent. De Clio evolueert dus in de goede richting en bezit alle troeven die het mooie weer maken in zijn categorie.

Renault heeft niet aan het uiterlijk van de Clio geraakt, maar technisch is er veel veranderd.
Renault heeft niet aan het uiterlijk van de Clio geraakt, maar technisch is er veel veranderd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content