De MIFA 9 is atypisch maar toch interessant voor wie een elektrische auto met enorm veel ruimte zoekt.

Futuristische allures

Maxus, een onderdeel van de Chinese groep SAIC, is gespecialiseerd in lichte nutsvoertuigen maar stelt met zijn MIFA 9 een grote, 100% elektrische en wel heel aparte monospace voor.

Maxus, een fabrikant van lichte nutsvoertuigen, is aan het diversifiëren met meer compacte auto’s voor particulieren. Nu ja, compact kun je de MIFA 9 niet echt noemen. Hij is immers 5,27 meter lang en lijkt nog het meest op een grote luxe monospace – een soort die aan het uitsterven is, nu zelfs de Renault Espace een SUV is geworden. Met zijn unieke design heeft de MIFA 9 ronduit futuristische allures. Hij zal niemand onverschillig laten ... en dat is ongetwijfeld de bedoeling.

Business class

De indrukwekkende omvang van deze Maxus garandeert een buitengewoon royale binnenruimte. Er is plaats voor 7 mensen, verdeeld over 3 rijen (2-2-3), waarbij de tweede rij individuele stoelen heeft (Captain Chairs). Het interieur is bovendien heel moduleerbaar, zeker op die tweede rij: stoelen die in slaapbanken kunnen worden veranderd, wegklapbare kuitsteunen,... Het goede nieuws is dat er in de configuratie met 7 zitplaatsen nog 466 liter kofferruimte overblijft, zoveel als in een middelgrote SUV. Het volume kan zelfs tot 2.017 l worden uitgebreid. Plaats in overvloed!

Zoals gezegd, is de MIFA 9 100% elektrisch. Dat maakt hem zeldzaam in zijn categorie, waarin hij concurreert met de Mercedes EQV, de VW ID.Buzz of de meer basic Citroën ë-Space Tourer. Hij werkt met een enkele elektrische motor van 245 pk, gevoed door een batterij van 90 kWh. De autonomie schommelt tussen 440 km in de gemengde WLTP-cyclus en 595 km in de stadscyclus. Dat is correct maar niet schitterend, wat verklaard wordt door het imposante gewicht van de auto (van 2.385 tot 2.610 kg). Het opladen is dan weer geen probleem: 11 kW op een laadpaal met wisselstroom en tot 120 kW op een snellader met gelijkstroom. Volgens Maxus is de batterij dan in 30 minuten van 30 naar 80% opgeladen.

Futuristische allures

Milieuvriendelijk

Op de weg is de MIFA 9 vrij overtuigend. Terwijl op het rijcomfort niets aan te merken is, zijn de prestaties maar net voldoende. 245 pk is immers niet veel voor een auto van 2,5 ton. Met heel de familie aan boord zal je dus geduldig moeten zijn. Anderzijds valt het verbruik goed mee, met 22 kWh op 100 km, goed voor een reële autonomie van zo’n 350 km. Kon slechter!

De rekening is aan de hoge kant, zeker voor een particulier die de investering niet kan aftrekken. We zijn lagere prijzen gewoon van de Chinezen, maar een en ander heeft waarschijnlijk te maken met de hoge standing van de Maxus. Het prijskaartje: 68.990 euro voor de versie Elite, 75.990 euro voor de Luxury en 82.990 euro voor de Premium. De MIFA 9 is een atypische maar toch interessante auto, vooral voor wie een elektrische auto met enorm veel ruimte zoekt. Wat dat betreft is hij een mooie verrassing!

Futuristische allures

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content