Met het hele gezin

De markt krioelt van de auto’s voor heel het gezin. Maar onze selectie heeft iets bijzonders: dit zijn stuk voor stuk toppers die zich door hun look of technische snufjes van de rest onderscheiden. De lijst had nog langer gekund!

Citroën DS5: Duitsland beeft

Zo zien we de Citroën graag: innoverend, bekoorlijk, anders dan anders, stijlvol en dynamisch. Dit is ongetwijfeld een van de drie mooiste gezinswagens van het moment! De DS5 is bovendien de eerste Citroën met Hybrid4-technologie, die een diesel combineert met een elektromotor, goed voor 200 pk op de vier wielen. Het systeem levert dat vermogen op een gecontroleerde manier, dus afhankelijk van de wegligging, de behoefte aan versnelling, enz. Vanaf euro 30.185.

Dacia Lodgy: veel ruimte, weinig geld

De Frans-Roemeense fabrikant blijft in het offensief met een monospace met vijf of zeven zitplaatsen. Ruimte in overvloed voor een heel democratische prijs. De Lodgy is meer functioneel dan sensueel maar mag toch gezien worden. Dit wordt de monovolume die 2012 voor de concurrenten zal vergallen! Prijs niet meegedeeld.

Peugeot 508 RXH: tussen stad en land

Met zijn all road avontuurlijke look is de 508 RXH een auto om warm voor te lopen. Hij is hoger en breder dan de 508 SW en heeft door de Hybrid4-technologie (diesel + elektriciteit) een verbruik van 4,2 l/100 km met een uitstoot van slechts 109 g CO2/km. Met vier aangedreven wielen kan hij elk terrein de baas. Vanaf euro42.280.

Subaru XV: polyvalent

Een gloednieuwe verhoogde sedan van de Japanse fabrikant, die zijn filosofie trouw blijft: een geweldige platte boxermotor en vier aangedreven wielen. Deze viriele cross-over, die Subaru weer helemaal op de voorgrond brengt, is verkrijgbaar met twee benzinemotoren (1.6 l en 114 pk of 2.0 l en 150 pk) en met een diesel van 2.0 l, goed voor 147 pk. Vanaf euro 21.490.

Renault Fluence ZE: de eerste

De vooral voor de Israëlische markt ontworpen Fluence ZE is de allereerste 100% elektrische vierdeurs sedan met koffer die in Europa wordt verkocht. Afhankelijk van het parcours heeft hij een autonomie van 80 tot 185 km. Hoewel hij niet meteen enthousiast maakt, heeft hij twee grote troeven: een bijzonder aantrekkelijke fiscaliteit én een interessant prijskaartje, want hij kost niet meer dan een Fluence met verbrandingsmotor. Nu nog wachten op de Zoé en de Twizy. Vanaf euro 26.150.

Hyundai i40: in een Europees jasje

De i40 sedan – hij kwam eerst als break op de markt – is een meer dan waardige opvolger van de Sonata. De Koreaan met koffer heeft motoren van 115 tot 177 pk, waaronder een 1.7 l diesel van 115 pk die slechts 113 g CO2/km uitstoot De nieuwe i40, ontworpen en ontwikkeld in Duitsland, zal het met zijn gespierde, gestroomlijnde silhouet prima doen op de Europese markt. Vanaf euro 23.749.

Lexus CTH 200: meer luxe, minder belasting

De CTH200, een compacte gezinsauto, dankt zijn opmerkelijke verhouding prestaties/verbruik aan de hybride aandrijving van de Prius. Hij rijdt prettig en heeft een piekfijn afgewerkt interieur. De kers op de taart: hybride auto’s met benzinemotor zijn nu fiscaal interessanter voor werknemers en werkgevers dan diesels... Vanaf euro 29.190.

BMW Serie 3: zuinige luxe

Een dynamische, verleidelijke look voor de zesde generatie van de Serie 3: 9,3 cm langer, nog meer zitruimte en 45 kg lichter. Op het einde van het jaar verschijnt deze superieure gezinsauto bovendien in een hybride versie. De Duitse fabrikant is zuinig met CO2: de Efficient Dynamics versie van de 320d heeft genoeg aan 4,1 l/100 km, met een uitstoot van 109 g CO2/km! Vanaf euro 29.250.

Chevrolet Volt /Opel Ampera: fluisterstil!

Dit is geen elektrische auto en evenmin een plug-in hybride, maar wel een elektrisch voertuig met verlengde autonomie. Een belangrijke nuance! Met 62 km elektrische autonomie en een uitstoot van 27 g CO2/km, is de Volt ideaal voor wie een ruime, 100% ecologische en fiscaal erg aantrekkelijke auto zoekt! Vanaf euro 42.950.

Lancia Thema: born in the USA

Boze tongen zullen zeggen dat de nuova Thema eigenlijk een Chrysler 300C in een Italiaans jasje is. En ze hebben geen ongelijk. De Thema heeft hoe dan ook de verdienste dat hij bestaat, in afwachting dat het weer beter gaat met het Italiaanse merk. Zijn vrij opvallende stijl en geraffineerd interieur zullen bij veel mensen in de smaak vallen. Een ongewone auto voor wie zich graag van de massa onderscheidt. Vanaf euro 44.500.

Arnaud Dellicour

Partner Content