© JONATHAN GODIN

Onverstoorbaar

De Qooder, de eerste en enige motor met vier wendbare wielen, is een efficiënt en veilig alternatief voor de auto. In afwachting van de elektrische versie, die nog dit jaar op de markt moet komen, nemen we je mee op een proefrit.

Veel automobilisten hebben genoeg van de eindeloze files en kijken steeds vaker richting scooters en motoren. Om poten- tiële klanten die geen ervaring met tweewielers hebben te overtuigen, pakt Qooder uit met een unieke oplossing: een scooter met vier wendbare wielen. Dat ongebruikelijke systeem heet HTS of Hydraulic Tilting System en is een exclusiviteit van de Zwitserse fabrikant. Het is ontworpen om in alle omstandigheden optimale veilig- heid te garanderen. HTS controleert de helling van de wielen simultaan en zorgt ervoor dat ze altijd in contact blij- ven met de weg. De Qooder is daardoor erg veilig en dat blijkt een sterk argument: 60% van de huidige Qooder-klanten heeft de overstap van de auto gemaakt.

De Qooder weet de putten en bulten in onze wegen perfect op te vangen.

IN WEER EN WIND

De Qooder is een flink uit de kluiten gewassen machine: 2,20 m lang, 84 cm breed en rijklaar 281 kg zwaar. Een zwaargewicht scooter, zeg maar. Even kennismaken voor we in het zadel klimmen. De Qooder is uitgerust met een stabilisatiesysteem dat met een hendeltje op het dashboard wordt bediend. Als je het systeem inschakelt, blijft de scooter keurig rechtop staan. Handig en gemakkelijk. Een andere bijzonderheid is de handrem, rechts op de machine. Maar die kan pas worden ingeschakeld nadat je de contactsleutel naar links heb gedraaid. Erg praktisch is dat niet, en dus krijgt de handrem op de nieuwe modellen voortaan een elektronische knop.

Een druk op de starter en de eencilindermotor van 399 cc, goed voor 32,5 pk en 38,5 Nm, begint minzaam te ronken. Het dashboard, dat in een auto niet zou misstaan, licht op. Twee grote analoge wijzerplaten geven de snelheid en het toerental aan. Daarnaast is er een digitale display met de benzinemeter, een totalisator en trips A en B. Bij ons vertrek is het aan het regenen, het wegdek is vet. Prima testweer! Het duurt een paar minuten voor we echt overtuigd zijn dat we geen tweewieler besturen. Kilometer na kilometer krijgen we meer vertrouwen en durven we de wegligging op de proef te stellen. Op twee wielen zouden we bij dit weer goed op onze tellen moeten passen, maar de Qooder laat zich niet kennen en het zachte zadel met twee niveaus zit lekker. Al kan het algemene comfort nog beter, want de beenruimte is aan de krappe kant.

Deze scooter heeft geen moeite om een stoep van 10 cm en meer te nemen.
Deze scooter heeft geen moeite om een stoep van 10 cm en meer te nemen.© JONATHAN GODIN

Een ander nadeel is het gebrek aan bagageruimte. Afgezien van een vakje voor je portefeuille of smartphone, dat niet op slot kan, zit de enige berg-ruimte onder het passagierszadel en die is net groot genoeg voor één jet-helm. Voor wie klein van gestalte is, kan ook het opstappen een probleem zijn. Want hoewel de Qooder stabiel staat en je hem bij het opstappen dus niet in evenwicht moet houden, maakt de zadelhoogte van 78 cm, in combinatie met het logge gewicht, het manoeuvreren niet echt gemakkelijk. En wees ook op je hoede als je op een helling parkeert, want er is geen achteruitversnelling!

VERRASSEND

Waar kan je de maximale kanteling van de wielen met 45° en de wegligging in de bochten beter testen dan op een gigantische rotonde, zoals het Montgomeryplein in Brussel. Bingo! De scooter is onverstoorbaar en gaat nooit in de fout, ook niet als we almaar meer gas geven. We zetten onze rit verder: witte strepen, zebrapaden, tramrails zijn slechts een formaliteit. Wanneer de verkeersdrukte toeneemt, zet de grote omvang van de Qooder aan tot meer voorzichtigheid, maar hij toont zich opmerkelijk beweeglijk. We hebben geen geluk met de stoplichten, en telkens als we weer moeten optrekken, heeft de eencilindermotor het wat moeilijk. Vreemd? Niet echt, want met minder dan 35 pk krijg je een machine van 281 kg plus volle tank niet meteen op snelheid. Wanneer een auto ons geen voorrang geeft en we een noodstop moeten maken, voelen we dat het integrale systeem het remvermogen mooi doseert. Je kan naar keuze met de linker- of de rechterhendel remmen, en ook met een pedaal rechts op de vloer, dat de vier schijven bedient. Maar let op: wanneer je bruusk remt, laat het gemis aan ABS zich voelen en hebben de achterwielen op een nat wegdek de neiging om te blokkeren.

PROEF OP DE SOM

Dan nu de snelweg op. Het wind-scherm is goed opgewassen tegen de weerselementen, zeker ter hoogte van de borst, maar het stuwt de lucht- stroom naar de bovenkant van de helm, wat een nogal hinderlijke turbulentie oplevert. Nu we snel mogen rijden, kunnen we de grenzen van de machine aftasten. Tegen een vaste snelheid van 120 km/uur presteert de Qooder uitstekend. En met een rode zone die amper 1.000 t/m verder ligt, hoef je niet bang te zijn dat je je rijbewijs kwijtspeelt. Verder heeft de Qooder geen enkel probleem met onze verhakkelde wegen en worden kuilen en bulten vlotjes opgevangen.

Terug van de snelweg af, zijn voetpaden evenmin een obstakel: de scooter neemt moeiteloos een stoeprand van 10 cm, zonder dat we een voet op de grond moeten zetten. Je hoeft dus niet te twijfelen, met zulke schitterende prestaties is de Qooder een ideale oplossing als je als automobilist aan de files wil ontsnappen, maar het toch graag veilig houdt. De prijs van zoveel vrijheid? 11.490 euro. Rij je liever groen, dan is het wachten op de 100% elektrische versie, met een prijs- kaartje vanaf 21.490 euro.

Het dashbord met grote analoge wijzer- platen zou in een auto niet misstaan.
Het dashbord met grote analoge wijzer- platen zou in een auto niet misstaan.© JONATHAN GODIN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content