© getty images

Rijbewijs beperken tot vijf jaar vanaf 70?

Jullie reacties op ons dossier van deze maand.

KLOPT NIET!

Ik moet al werken tot 67 jaar, dan mag ik nog 3 jaar onbezorgd met de auto rijden? Om te werken zijn we nog in goede gezondheid, maar daarna gaat het dan ineens snel bergafwaarts? Klopt niet hè?

Lydia D.

OP WELKE BASIS?

Op welke basis wil de Europese Commissie dit doorvoeren? Ze zien een statistisch verband. Wat doen ze dan met de categorie bestuurders die de meeste ongevallen veroorzaakt, de categorie met de meeste verkeersovertredingen, de categorie zonder verzekering, de recidieven, de categorie zonder rijbewijs, zonder technische keuring, zonder gezond verstand... Sinds mijn pensionering werd ik drie keer bekeurd voor te hoge snelheid binnen de bebouwde kom. Bij twee ervan stonden geen borden, een foutje van de overheid. Wie moet er dan getest worden op zijn bekwaamheid?

Paul Everaert

VOOR IEDEREEN OF VOOR NIEMAND

Zijn wij nu ineens gevaarlijker omdat we met meer zijn? Verhoudingsgewijs is het logisch dat de cijfers stijgen, meer ouderen meer ongevallen, meer autobestuurders meer ongevallen. Rijvaardigheid aantonen om de vijf jaar voor iedereen of niemand! En Europese Commissie: hou je bezig met belangrijkere zaken, zoals een gezonde groene toekomst, i.p.v. ons weer op te jagen. Verleden week werden mijn twee kleinkinderen, die gelukkig rechts van het voetpad liepen, bijna omver gereden op de stoep door een roekeloze, jonge snelheidsduivel. Ik had beter de politie gebeld! Dat was dan één jonge roekeloze bestuurder meer in hun statistieken!

Katleen Rommelaere, Lede

BELACHELIJK

Dit is belachelijk! Okra heeft gelijk dat ze verontwaardigd is. Dit is weer een middel om geld op te halen, zonder rekening te houden met de echte risico’s op de weg. Er zijn evenveel mensen tussen 30 en 60 die psychisch of fysiek ziek zijn dan mensen ouder dan 70. Meer nog, de gekken die dodelijke ongevallen veroorzaken zijn vooral jonger dan 70. Ik ben er zeker van dat ouderen, die wat kwetsbaarder zijn, enkel korte ritten verkiezen waarbij ze geen risico vormen voor anderen. Dat kan niet gezegd worden van de criminelen op de baan. Men had beter onderzoek gedaan alvorens zo’n maatregel voor te stellen.

C.H.

WAAR GAAN WE NAARTOE?

Het rijbewijs vanaf 70 beperken, waar gaan we naar toe? Volgend jaar ben ik met pensioen en heb ik tijd om te doen wat ik nog wil. En dat willen ze nu moeilijker maken, bovenop alles waar ouderen al mee worstelen. Digitaal betalen, smartphone, QR-codes... Ik heb er geen moeite mee, maar dat geldt niet voor iedereen. Wie ouder wordt staat ooit (en steeds sneller) met de rug tegen de muur! Langer werken, dat wel, maar voor de rest bestaan we niet meer!

Hendrika Frere

Commentaar? Een suggestie? Informatie die je met andere lezers wil delen? Deze pagina’s zijn er voor jou. Aarzel dus niet om ons te contacteren via redactie@plusmagazine.be of per brief aan Plus Magazine, Raketstraat 50, 1130 Brussel. Je brief kan worden ingekort. En op jouw vraag, vermelden we enkel je initialen.

Heeft iemand tips tegen jeuk?

Ruim twee jaar geleden kreeg ik de diagnose prurigo nodularis, een ernstige huidaandoening die gepaard gaat met jeuk, dag en nacht! Daardoor heb ik een chronisch slaaptekort opgebouwd. De medische wereld kent geen oorzaak en ook geen remedie. Consultaties bij dermatologen, medicatie, zalfjes, labotesten, alternatieve therapieën,... niets helpt. Radeloos ben ik, en wil terug aan het werk. Heeft iemand tips om de jeuk te bestrijden?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content