Top 5 van de schone wagens, per klasse

De brandstofprijzen scheren hoge toppen en het debat over de CO2-uitstoot is actueler dan ooit. In deze bewogen tijden pakken de constructeurs uit met auto’s die almaar zuiniger en schoner zijn. Dit is de top 5, per categorie, van de minst gulzige en dus ook milieuvriendelijkste auto’s.

Stadswagens

Model Motor pk Prijs Gemiddeld verbruik CO2-uitstoot

(euro) (l/100 km) (g/km)

1. Smart fortwo 0.8 cdi 45 10.733 3,4 88

2. Seat Ibiza Ecomotive 1.4 TDI 80 13.490 3,8 99

& VW Polo BlueMotion 15.330

3. Smart fortwo 1.0i MHD 71 10.224 4,3 103

(Stop & Start) 4. Daihatsu Cuore 1.0i 69 8.890 4,4 104

5. Mini Cooper 1.6D 110 20.640 3,9 104

Middenklasse

Model Motor pk Prijs Gemiddeld verbruik CO2-uitstoot

(euro) (l/100 km) (g/km)

1. Toyota Prius Hybride 78 thermisch 26.275 4,3 104

(1,5 benzine 68 elektrisch

+ elektriciteit)

2. Honda Civic 1.3 DSI IMA 95 thermisch 22.390 4,6 109

Semi-hybride + 20 elektrisch 3. Ford Focus 1.6 TDCi 109 19.000 4,3 114

Econetic (Stop & Start) 4. Volkswagen Golf 1.9 TDI 105 20.221 4,3 115 Bluemotion

5. Audi A3 TDIe 1.9 TDI 105 22.190 4,5 119 Seat Leon 19.690 Ecomotive

BMW 1-serie 118d 136/143 24.650 4,5 119

Gezinswagens

Model Motor pk Prijs Gemiddeld verbruik CO2-uitstoot

(euro) (l/100 km) (g/km)

1. BMW 3-serie 318d 136/143 29.900 4,7 123

2. Volvo S40 1.6D 110 23.650 4,9 129

3. Renault Laguna 1.5 dCi 110 23.100 4,9 130

4. Scoda Octavia 1.9 TDI 105 17.190 4,9 132

5. Mercedes C-klasse C200 CDI 136 31.460 5,1 135 Blue Efficiency

Compacte monovolumes

Model Motor pk Prijs Gemiddeld verbruik CO2-uitstoot

(euro) (l/100 km) (g/km)

1. Ford Focus C-Max 1.6 TDCi 90 19.200 4,8 127

2. Volkswagen Golf 1.9 TDI 105 20.710 4,3 127 Bluemotion

3. Peugeot 308 SW 1.6 HDi 90 20.200 4,9 129

4. Citroën Xara Picasso 1.6 HDi 90 20.750 5,1 135

5. Renault Scénic 1.5 dCi 110 23.100 4,9 130

We worden ons steeds meer bewust van de gevaren van de klimaatverwarming. Het debat over de CO2-uitstoot laat niemand meer onverschillig. Maar de autofabrikanten hebben niet op de mediabelangstelling gewacht om voertuigen te ontwikkelen die milieuvriendelijker en zuiniger zijn. In Europa is de CO2-uitstoot van de nieuwe auto’s in tien jaar met 13% gedaald. En de milieu-inspanningen van de fabrikanten worden door de meeste Europese staten gesteund.

Ecolabels

De fabrikanten doen hard hun best om hun producten almaar milieuvriendelijker te maken. Sinds enkele maanden zien we dan ook ecolabels verschijnen waaraan we zuinige en schone auto’s kunnen herkennen. Denk maar aan Audi TDIe, BMW Efficient Dynamics, Citroën Airdream, Ford ECOnetic, Mercedes Bluetec, Opel EcoFlex, Peugeot Blue Lion, Renault eco2, Seat Ecomotive, Skoda Greenline of Volkswagen BlueMotion.

Sommige labels wijzen gewoon op de minst vervuilende voertuigen van het merk, terwijl andere de modellen met technische verbeteringen aanduiden die het verbruik en dus de CO2-uitstoot echt doen dalen (langere versnellingsverhoudingen, een intelligent beheer van de randapparatuur van de motor, eventueel een systeem voor het automatisch uit- en inschakelen van de motor). Modellen met dergelijke labels hebben het grote voordeel dat ze zich als een gewone auto gedragen. U hoeft dus uw rijstijl niet aan te passen, wat bijvoorbeeld met een hybride auto wel het geval is.

Hybride auto’s: echt schoon?

Om het maximum te halen uit een hybride auto, moet u de nodige aandacht besteden aan de beheerscentrale van de motoren. Je moet immers zoveel mogelijk van de energie van de elektrische motor profiteren en de ontploffingsmotor (die fossiele brandstof verbruikt) zo weinig mogelijk laten werken. Maar wanneer de batterijen uitgeput raken, start de ontploffingsmotor vanzelf. Ook op wat hogere snelheid (vanaf 50 kilometer per uur) gaat de ontploffingsmotor in de meeste gevallen aan het werk. Een hybride auto is dus alleen ecologisch in de stad of de stadsrand, waar hij meestal volledig elektrisch rijdt. Vergeet evenmin dat de fabricage en het recycleren van de elektrische motor en de batterijen veel energie kosten en dus flink wat CO2 produceren... Toch lijkt er een toekomst weggelegd voor de hybride auto’s: de meeste fabrikanten zijn van plan om op korte of middellange termijn hun eigen modellen uit te brengen. Voorlopig blijft het aanbod in België echter beperkt tot de Toyota Prius, de Lexus GS450 h, RX400 h, LS600 h en de Honda Civic Hybrid 1.3 i-DSI IMA (maar die laatste kan niet volledig elektrisch rijden). n

Arnaud Dellicour

Partner Content