Getty Images

NMBS: het seniorenticket verdwijnt, hoeveel gaan 65-plussers voortaan betalen?

Op woensdag 15 oktober lanceert NMBS een nieuw tariefaanbod. Alle tickets met korting worden afgeschaft en vervangen door één enkel tarief. Maar wat verandert er concreet voor senioren?

Het seniorenticket, waarmee je vroeger buiten de spits een retourticket kon kopen voor € 8,50, bestaat niet meer! De NMBS lanceert nu zijn Train+ kaart. De belofte? Kortingen en een voordelig maximumtarief. Maar wat verandert er concreet voor de reizigers?

Wat verandert er aan de nieuwe tarieven van de NMBS?

Alle tarieven worden voortaan berekend op basis van de afgelegde afstand. Tickets met vaste tarieven worden vervangen door procentuele kortingen, die ook interessant zijn voor korte afstanden. Maar geldt dit ook voor 65-plussers?

Einde van het seniorenticket: welke korting voor 65-plussers?

Met dit systeem konden 65-plussers tijdens de daluren een retourticket kopen voor 8,50 euro, ongeacht de afgelegde afstand. Het seniorenticket wordt nu vervangen door een automatische korting van 40% op de ‘standaardprijs’, ook in 1e klas.

Bonus: 4 kinderen onder de 12 jaar kunnen gratis meereizen met personen die van dit gereduceerde tarief profiteren.

Extra korting met de Train+ kaart

De kaart biedt een extra korting aan alle reizigers, inclusief 65-plussers, die al van een voordelig tarief genieten. Concreet betekent dit dat er een extra korting van 40% geldt tijdens de daluren (9.00 tot 16.00 uur en 18.00 tot 6.00 uur), evenals op zaterdag, zondag en feestdagen. Bovendien is de prijs van een rit beperkt tot € 5,50, ongeacht het tijdstip of de afgelegde afstand.

65-plussers, verliezers of winnaars?

Dat hangt helemaal af van de oorspronkelijke prijs van het ticket en van het feit of je al dan niet in het bezit bent van de veelbesproken Train+ kaart. Zonder deze kaart zijn alle 65-plussers die automatisch korting krijgen verliezers, zodra de prijs van het ticket hoger is dan 14,20 euro (-40% = 8,52 euro). Maar op andere punten zijn ze winnaars: het nieuwe tarief zal namelijk altijd van toepassing zijn en niet alleen tijdens de daluren.

En met de Train+ kaart dan? Het combineren van de kortingen maakt het tarief zeker aantrekkelijker. Maar ook hier hangt alles af van de oorspronkelijke prijs van het ticket. We hebben de test uitgevoerd op een langeafstandsrit: Aarlen – Brussel-Zuid.

  • Vóór het nieuwe tariefaanbod kostte een retourticket voor een 65-plusser 8,50 euro, op voorwaarde dat hij buiten de spitsuren reisde en dezelfde dag nog terugkeerde.
  • Met de Train+ kaart kost dezelfde reis nu € 11. Tel daar de prijs van de Train+ kaart bij op (€ 2 tot 4 januari 2026), dan komt de totale prijs op € 13. Dat is een verschil van € 4,50. Senioren kunnen de heen- en terugreis echter wel over verschillende dagen spreiden.

Simuleer zelf de kostprijs van je ticket!

Meer flexibiliteit

De grote verandering is dus flexibiliteit: het is niet langer nodig om alleen tijdens bepaalde tijdsvakken te reizen of op dezelfde dag heen en terug te reizen. Het valt nog te af te wachten of deze nieuwe formule in de praktijk echt voordeliger zal zijn voor alle senioren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Commerciële boodschap