© getty images

Hoeveel kost het om een baard netjes te onderhouden?

Wie dacht dat de baardhype wel zou gaan liggen, slaat de bal mis. De trend houdt aan en bezorgt mannen een elegante look. Maar hoeveel kost het om die baard te onderhouden?

“We zijn terug bij de periode aanbeland van voor de Eerste Wereldoorlog”, stelde Philips bij de lancering van zijn baardtrimmer. “Om een gasmasker te kunnen dragen, werden mannen verplicht zich te scheren. Nu, drie generaties later, kunnen we dit korte hoofdstuk weer afsluiten. Een baard laten groeien is weer normaal.” Of het nu om een baard van drie dagen of om een gesofisticeerder exemplaar gaat, sinds ze zich niet meer scheren zien veel mannen er paradoxaal genoeg eleganter uit. De barbershops waren zo goed als verdwenen, maar vandaag duiken ze weer in het straatbeeld op. En ook de cosmeticasector springt mee op de kar, met producten als de snorbalsem en de baardwax. Tegelijk werd het scheerapparaat naar de achtergrond verdrongen. Merken als Gillette, Wilkinson en Bic zagen hun omzet met gemiddeld 5% achteruitgaan sinds 2010. Terwijl baardtrimmers een stevige groei met twee cijfers kenden.

Veel mannen, ook de minder modebewuste, tasten vandaag graag in hun portemonnee om hun baard in bedwang te houden. “Ik ga om de twee weken naar de barbershop om mijn baard te laten trimmen. Dat kost me om en bij de tien euro”, berekent Pascal, wiens weelderige baard aan die van Leopold II doet denken, of is het eerder ZZ Top? “Een meer uitgebreide knipbeurt komt op 20 euro. Thuis gebruik ik een baardshampoo van Luxima (17 euro), want die werkt voor mij het best. Ik heb ook een kam van koehoorn gekocht (ongeveer 20 euro) en een borstel met everzwijnhaar (eveneens 20 euro). Een gewone haarkam werkt niet voor een baard. Die zorgt voor statische elektriciteit.”

Dany, binnenkort een jong gepensioneerd militair, dweept al een paar jaar met zijn tatoeages en zijn halflange grijzende baard. “Ik ga één keer per maand bij de barbershop langs”, legt hij uit. “Dat kost me 25 euro. Met verzorgingsproducten ben ik zuinig: een beetje crème, wat baardolie en een preshaveproduct tegen het branderige gevoel wanneer ik thuis mijn baard bijwerk (ongeveer 25 euro per jaar). Maar dat is het zeker waard: de nieuwe baardcultuur is er om te verleiden.

Iemand anders een scheerbeurt geven

Het succes van de baard maakt het de fabrikanten van scheerproducten knap lastig. Een merk als Gillette is dan ook steeds op zoek naar nieuwe doelgroepen. Via de sociale media ontdekte het merk dat voor veel gezinnen een scheerbeurt geven aan een familielid dat te oud is of niet meer in staat om dat zelf te doen, vaak een ware lijdensweg is. Zo ontstond de Gillette Treo, een mesje dat met weinig of geen water toch goed glijdt en waar de scheergel met glijmiddel in het handvat vervat zit. Een ergonomisch handvat dat je vasthoudt zoals een schildersborstel. De Treo is nog niet op de markt, maar als test heeft het merk wel al 100.000 gratis mesjes uitgedeeld.

Partner Content