De websites van de maand

Nestorfoon: % 0473 33.34.33

De belangrijkste nieuwe leveranciers: Ebem (elektriciteit, alleen in de provincie Antwerpen): tel. 014 63 94 68 – Luminus (elektriciteit en aardgas): tel. 078 15 02 10 – Nuon (elektriciteit en aardgas): tel. 0800 210 32 – Wattplus (elektriciteit, vanaf januari ook aardgas): tel. 0800 320 32

– www.detuingids.be: een tuingids waarin vrijwilligers hun ervaringen met tuinieren, planten en bloemen meedelen. Een goudmijn aan praktische informatie.

– www.pets.be: dit dierenasiel on line is vooral interessant als centraal meldpunt voor vermiste én gevonden huisdieren in Vlaanderen. U kunt gratis een zoekertje plaatsen of reageren.

– users. pandora. be/ Meesteremy: het

merkwaardige levensverhaal van krijgsgevangene-dorpsonderwijzer-dichter Jan Remy Alloing uit Wijgmaal die 50 jaar geleden overleed.

Nestor brengt u naar de kapper

Iedereen heeft recht op mobiliteit, maar de verplaatsingsproblemen van ouderen op het platteland vormen meestal één van de hoofdredenen van hun isolement. En voor wie niet goed ter been is, biedt de belbus vaak geen oplossing. Om dit probleem van vervoersongelijkheid in de kijker te plaatsen, organiseren de OCMW’s van Alveringem, Vleteren en Poperinge samen de actie Met Nestor naar de kapper. Niet toevallig gaat het om uitgestrekte en zeer landelijke gemeenten in de Westhoek. Van 1 tot 31 oktober kunnen inwoners vanaf 65 jaar die zich moeilijk kunnen verplaatsen, bellen naar de Nestorfoon. Vrijwilligers komen hen aan huis ophalen voor een bezoek aan de kapper, de huisarts, de bakker, familie, vrienden enz. De dienst kost 0,25 euro per kilometer en de initiatiefnemers hopen dat Nestor kan blijven werken na 31 oktober.

Veranderen van stroom- en aardgasleverancier in zes stappen

De verbruikersorganisatie Test-Aankoop heeft uitgerekend dat we soms tot 65 % kunnen besparen op onze stroom- en aardgaskosten als we veranderen van leverancier. En dat kost echt niet meer dan een half uurtje bellen! Wat moet u doen?1. Houd de laatste eindafrekeningsfactuur van uw huidige leverancier bij de hand. Daarop staat uw verbruik van het jaar voordien. Probeer ook het aansluitvermogen (de zogenaamde KVA) van uw elektriciteitsinstallatie te kennen (bel hiervoor eventueel naar uw huidige netbeheerder).

2. Bel naar twee, liefst drie nieuwe stroom- en gasleveranciers. Vraag welk tarief u bij hen zult betalen. Als u uw verbruik en eventueel uw KVA gemeld hebt, berekent de meneer of mevrouw aan de telefoon onmiddellijk uw tarief. Zeg duidelijk dat u het eindtarief wilt weten (inclusief de BTW, de taksen en de gratis elektriciteit waarop u recht hebt). Vraag ook dat ze u dit aanbod per post of via e-mail toesturen.

3. Vergelijk de tarieven met uw huidig tarief. Let wel op de kleine lettertjes (met name hoelang de nieuwe leverancier u het aangeboden tarief kan garanderen).

4. Als u van leverancier verandert, volstaat het meestal het ontvangen aanbod gewoon te ondertekenen en terug te sturen. De leverancier doet al de rest: hij zorgt er zelfs voor dat u geen seconde zonder stroom valt.

5. De opzegtermijn eer u stroom en/of aardgas van uw nieuwe leverancier krijgt, bedraagt één maand vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de ondertekening.

6. Net vóór de nieuwe leverancier start, komt uw huidige leverancier de meterstand opnemen. Hij stuurt u een eindafrekening. De omschakeling is verder kosteloos.

Ludo Hugaerts

Zondag 5 oktober is uitgeroepen tot de Dag voor alle weduwen, weduwnaars en wezen. Steek ze een hart onder de riem met een bloempje, kaartje of telefoontje, vraagt het Beschermcomité (% 09 226 11 21)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content