HAAR : Geur en kleur

Een nieuwe generatie parfums is geboren. Onpersoonlijke uniseks en waterige transparantie ruimen plaats voor exclusieve damesgeurtjes. Pittig, maar geraffineerd.

Verkoopinfo alle producten: in de parfumerie.

Het tijdperk van de androgyne geuren is voorbij en dat is goed nieuws voor wie van het echte parfumwerk houdt. Bloemen, oriëntaalse geurtjes en chypré: het zijn geuren die traditiegetrouw geassocieerd worden met het beeld van de vrouw die haar charmes weet te gebruiken, de verleidster...

Blikvanger tussen de nieuwigheden van dit seizoen is het nieuwe parfum van Chanel. Het modehuis aan de Parijse rue Cambon is één van de zeldzame merken (naast Guerlain) die een ‘vaste neus’ op de loonlijst hebben staan. Zijn naam is Jacques Polge. Samen met artistiek directeur Jacques Helleu creëerde hij Chance, een roze en sprankelende geur die verpakt werd in een perfecte glazen cirkel (foto 1). De verpakking past mooi bij de vierkante flacon die Chanel N°5 huisvest, maar er is meer. Chance is een geur vol contrasten, die vetiver en cederhout rijmt met het kruidige van roze bes, witte musk en hyacint en ze ook nog eens combineert met het pure van de iris en het sensuele amberachtige van patchouli. Het gezicht van de nieuwe geur is niet toevallig de pittige, roodharige Russische Anne Vyalitsyna. (Verstuiver, 50 ml, euro 56,42)

Vrouwelijk warm 7 Prikkeling Eclat d’Arpège is het jongste dochtertje van Lanvin. De geur opent met citroen en sering, ontwikkelt zich met blauwe regen en perzikbloesem, groene thee, rode pioen en osmanthus en groeit zo toe naar eindnoten van witte ceder, zachte musk en amber. (eau de parfum, 30 ml, euro 38) 7 Sensualiteit Handelsmerk van de Florentijnse ontwerper Roberto Cavalli (foto 2) zijn de uitbundige prints. In zijn parfum legt hij een vergelijkbare frisse sensualiteit: een kop van bergamot, rode appel en magnolia. In het hart: meiroos, wilde orchidee en cederhout; en in de staart amber en musk. (euro 55 voor 40 ml) 7 Luxe Een parfum dat de zinnen doet ontwaken vergeet men nooit’, zegt Giorgio Armani. En met Sensi vertaalt hij die woorden meteen in een oosterse, houtige bloemengeur. (30 ml, euro 40,42) 7 Aura Met Présence d’une femme vindt Montblanc (foto 3) het vrouwelijke aura opnieuw uit. Dankzij ananasbladeren, mandarijn en peper; via noten van cyclamen en orchidee tot een houtige vanillegeur. (verstuiver, 30 ml, euro 40,50) 7 Toverkracht Jean Paul Gaultier voert Fragile voor moederdag opnieuw op: eau de toilette, bodymilk én lichaamsolie. Zuivere magie! (euro64) 7 Vuur en vlamAmarige d’Amour van Givenchy is een sprankelende bloemengeur op maat van de vrolijke, dynamische en romantische vrouw. (euro 59 voor 50 ml)

A Virginie Draelants

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content