Minder mag ook

De Volvo XC40 Recharge krijgt een facelift én een nieuwe 100% elektrische versie, met één enkele motor. De afgeslankte SUV heeft 183 pk minder vermogen, maar is paradoxaal genoeg even prettig als efficiënt.

Volvo blijft zijn strategie trouw en laat zijn pionnen oprukken op het grote autoschaakbord. Het wil tegen 2023 volledig elektrisch zijn, met een combinatie van plug-ins en zachte hybrides, en tegen 2030 zelfs 100% zuiver elektrisch. En dus stelt het Zweedse merk, dat eigendom is van het Chinese Geely, de XC40 Recharge voor, een 100% elektrische compacte SUV. De vorige versie had twee motoren en was zowel krachtig als duur: 408 pk, ongeveer 60.600 euro. Omdat die prijs niet van aard is om de e-auto te democratiseren, brengt Volvo nu een versie met één motor uit, die wij hebben getest. Met een motor minder verliest de auto 183 pk en 9 kWh batterijvermogen, maar dat maakt hem ook bijna 10.000 euro goedkoper.

Minder mag ook

Altijd efficiënt

Het schrappen van de elektrische motor op de achteras, verlaagt het vermogen van de elektrische XC40 van 408 naar 231 pk, en het beschikbare koppel van 660 Nm naar 330 Nm. Op papier lijkt dat een enorm verschil, maar in werkelijkheid valt het best mee. De prestaties blijven meer dan behoorlijk en volstaan ruimschoots voor dagelijks gebruik. Oordeel zelf: 0-100 km/uur in 7,4 in plaats van 4,9 seconden en een maximumsnelheid van 160 km/uur in plaats van 180 km/uur.

Het batterijpack wordt nog altijd geleverd door het Koreaanse LG, maar heeft nu wat minder vermogen: geen 78 kWh maar 69 kWh, waarvan 67 kWh echt bruikbaar. Heeft dat ernstige gevolgen voor de autonomie? Helemaal niet! De XC40 Recharge Single Engine is immers 160 kg lichter dan de Twin Engine en heeft maar een iets kleinere theoretische autonomie: 423 km in plaats van 436 km. Geef toe dat het nauwelijks verschil maakt! Met een ultrasnelle laadpaal van 150 kW is de batterij in 28 minuten opgeladen van 10% naar 80%. Met een driefasige lader van 11 kW wordt dat 7 uur. Op een gewoon stopcontact thuis moet je 36 uur rekenen.

Verzorgd & vlot

Net als de andere modellen van het gamma, is de Volvo XC40 Recharge tot in de puntjes verzorgd. Zijn nieuwe, meer gesloten radiatorrooster geeft hem een modernere look en het interieur is een en al luxe en kwaliteit. Er is heel goed nagedacht over de ergonomie, vooral dan de centrale tablet in portretstand, die met dezelfde logica als een iPad wordt bediend. De draadloze verbinding met de smartphone via Apple Car Play of Android Auto maakt alles nog handiger.

De XC40 is ontworpen als een gezinswagen, maar dat gezin mag niet te groot zijn: er is voldoende ruimte achterin, maar ook niet meer dan dat. De kofferinhoud – 419 tot 1.275 liter – is meer dan redelijk. En er is ook vooraan een koffertje, de Frunk, goed voor nog eens 31 liter.

Wat de dynamiek betreft, stelt de XC40 Single Engine niet teleur: hij trekt minder fluks op dan de Twin Engine, maar zijn prestaties voldoen uitstekend in het normale verkeer. De reële autonomie ligt in de buurt van 350 km, dus ongeveer zoals verwacht (fabrikanten zijn altijd wat te optimistisch). Die actieradius volstaat voor dagelijks gebruik en voor langere ritten in het weekend. Wie heel voorzichtig rijdt, kan zelfs tot 380 km uit de batterij halen. Kortom, de XC40 Recharge Single Engine staat zijn mannetje!

Volvo heeft nagedacht over de ergonomie, met een verticale centrale tablet.
Volvo heeft nagedacht over de ergonomie, met een verticale centrale tablet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content