
Contactloos betalen met de telefoon
Het is inmiddels al helemaal ingeburgerd: betalen met de telefoon. En ook met de smartwatch kunnen we tegenwoordig onze betalingen doen. Maar hoe werkt dat eigenlijk? En is het veilig?
Elke maand beantwoordt Digidak+ voor Plus Magazine een vraag over een digitaal onderwerp.
Hoe werkt contactloos betalen?
Contactloos betalen betekent dat er geen aanraking met een betaalautomaat hoeft plaats te vinden om een betaling te doen. Waar we vroeger altijd onze bankkaart in de betaalautomaat moesten stoppen, houden we die nu in de buurt van het apparaat. Hetzelfde geldt voor telefoons en smartwatches.
Om contactloos te betalen is een nfc-chip nodig. Deze techniek verstuurt het signaal voor contactloos betalen. Het is te vergelijken met blue-tooth, alleen werkt nfc slechts op heel korte afstanden van maximaal tien centimeter. Vandaar dat de bankkaart, telefoon of smartwatch altijd in de buurt van het apparaat gehouden moet worden.
Lees meer | De QR-code maakt je leven makkelijker
Kan ik contactloos betalen met mijn telefoon?
Om met de telefoon te betalen zijn er twee dingen nodig:
- Je moet de app van je bank gebruiken op je telefoon.
- 2. De telefoon moet een nfc-chip hebben.
Heb je een iPhone? Dan kan je ervan uitgaan dat je telefoon zo’n chip heeft. Vanaf de iPhone 6 hebben alle iPhones namelijk een nfc-chip. Ook de meeste nieuwe Android-telefoons hebben een nfc-chip. Wil je het zeker weten? Controleer het dan als volgt:
Tik op de app ‘Instellingen’. Tik op ‘zoeken’. Typ ‘nfc’. Tik, als dat nodig is, op het vergrootglas. Als er niets gevonden wordt heeft de telefoon geen nfc. Dan kan je contactloos betalen niet aanzetten. Heb je de nfc-chip dan kun je in de app van de bank contactloos betalen activeren. Zodra je deze optie aanzet, is het verplicht om de telefoon te vergrendelen met een pincode, patroon, gezichtsherkenning of vingerafdruk. Het is sowieso slim om je telefoon altijd te vergrendelen.
Is betalen met een telefoon veilig?
Het antwoord hierop is: ja. Je zet contactloos betalen voor de telefoon zelf aan. Dat doe je in de eigen bank-app. En betalingen die je met de telefoon doet, lopen ook altijd via de eigen bank. Niemand kan daartussen komen of die betaling omleiden.
Je kan alleen met de telefoon betalen als hij ontgrendeld is. Is hij vergrendeld, dan werkt het dus niet. En wat als je je telefoon kwijtraakt of als hij gestolen wordt? Neem dan direct contact op met de bank. Zij trekken dan alle toestemmingen in. Contactloos betalen werkt dan niet meer.
Meer weten?
Wil je meer weten over online betalen met je telefoon? Ga naar Digidakplus.be/onderwerp/geldzaken en lees alle artikelen. Heb je hulp nodig met je digitale apparaat? Leden van Digidak+ kunnen altijd een beroep doen op persoonlijke computerhulp. Via internet, per telefoon en zelfs aan huis! Kijk voor meer informatie over Digidak+ op www.digidakplus.be/plus of bel met 014 41 82 18.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier