
Dashcam in de auto: de getuige van de automobilist
De dashcam kijkt altijd naar wat er voor jou op de weg gebeurt en neemt het op. Zo kan je tonen wat er echt gebeurd is, voor het geval …
Alle fietsers, motorrijders en automobilisten weten het, of zouden het moeten weten: je moet altijd de weg in de gaten houden. Het gevaar kan van alle kanten komen. Maar laten we eerlijk zijn: zelfs als je ‘defensief’ rijdt, is een ongeval nooit uitgesloten. En daarna moet je maar hopen dat de politie, de verzekeringsmaatschappij of zelfs de rechter je op je woord zal geloven. Dat is nog moeilijker omdat je vaak overstuur bent na een ongeval en niet altijd helder denkt wanneer je het vaststellingsformulier invult. Met wat geluk heb je een getuige die je verhaal kan bevestigen. Maar nog beter: een getuige die je altijd vergezelt, zoals een dashcam die de context van het ongeval heeft vastgelegd. Altijd in de wetenschap dat niets een rechter verplicht om er rekening mee te houden.
Waar en wanneer?
Een dashcam filmt doorlopend alles wat er voor jou op de weg gebeurt. Hij doet dat in korte sequenties (meestal niet langer dan twee of drie minuten), zodat je de beelden van het incident gemakkelijk kunt terugvinden. In de meeste gevallen bevatten die beelden een tijdcode: een nauwkeurige markering van de dag, het uur, de minuut en de seconde. In plaats van “rond halfvier” kan je dus zeggen: “Ik ben om 15 uur 26 minuten en 16 seconden aangereden.” De beste modellen voegen daar gps-lokalisatie aan toe. Zo weet je precies waar de auto zich bevond – en hoe snel hij reed.
De camera legt de beelden vast op een ingebouwde geheugenkaart. Kies liefst een model met een grote capaciteit. Wat als het geheugen vol is? Dan blijft de camera filmen maar overschrijft hij de oudste beelden. Een dashcam heeft soms een gyroscoop die een botsing kan ‘voelen’. In dat geval worden de beelden automatisch in een beveiligde map van de geheugenkaart opgeslagen, zodat ze niet per ongeluk kunnen worden gewist.
De meeste dashcams maken niet alleen beelden maar registreren ook de geluiden in de auto. Die opnamen zouden kunnen aantonen dat de chauffeur niet volledig op de weg geconcentreerd was, bijvoorbeeld als hij zijn rijgedrag niet heeft aangepast toen een voertuig met voorrang – ambulance, politie, brandweer … – zijn waarschuwingssignaal liet horen.
Hoe kies je een model?
Een dashcam wordt normaal op het dashboard of rechtstreeks op de voorruit geïnstalleerd. Zijn afmetingen en zijn bevestigingssysteem (zuignap of een andere techniek) bepalen de mogelijkheden voor de positionering. Vaak is dat ter hoogte van de achteruitkijkspiegel. De dashcam mag in geen geval de zichtbaarheid van de bestuurder belemmeren. Onthoud ook dat hij een elektrische voeding nodig heeft: het kabeltje kan bijvoorbeeld naar een sigarettenaansteker of een USB-aansluiting gaan.
De meeste dashcams maken niet alleen beelden maar registreren ook de geluiden in de auto.
Bij een ongeval zijn de leesbaarheid en de vloeiendheid van de beelden essentieel om ‘goed’ te kunnen zien wat er gebeurd is. Daarom is een camera van 4K of minstens 2K aanbevolen, liever dan Full HD 1080p. En een snelheid van 60 beelden per seconde is beter dan 30. Om een breed gezichtsveld te hebben, is een dashcam met een beeldhoek van 170° te verkiezen boven een model met maar 140°.
Sommige dashcams hebben een scherm (zo kun je de beelden bekijken zonder de geheugenkaart te verwijderen), andere een tweede lens die naar de binnenkant van de auto gericht is. Nog andere hebben een module die ook de weg achter de auto filmt. Dat geeft je nog meer context, maar je betaalt er ook meer voor.
Tot slot werken sommige topmodellen met een systeem dat je auto bewaakt terwijl hij geparkeerd is. Raakt een ander voertuig hem tijdens een manoeuvre? De dashcam ‘wordt wakker’, registreert het en informeert je op je smartphone.
De beste dashcams?
Met de juiste software kan een oude smartphone eventueel als dashcam dienen. Maar je gebruikerservaring (warmte, een batterij die snel leegloopt, beperkte prestaties) zal niet kunnen tippen aan die van een echte dashcam. Enkele van de beste modellen momenteel zijn de Viofo A329 (425 euro), de NextBase iQ Smart 4K (600 euro) en de Garmin X310 (400 euro). In een goedkopere prijsklasse zijn ook de Vantrue N4 Pro (345 euro), de NextBase 622GW (330 euro), de Viofo A229 Pro (260 euro) en de Garmin Mini 3 (170 euro) aanraders.
Nog een laatste weetje: voor je met een dashcam op vakantie vertrekt, moet je nagaan of de wetgeving van de landen die je doorkruist zijn gebruik toestaat. In Europa is dat meestal het geval, maar soms met beperkingen in verband met het eerbiedigen van de privacy (AVG) van de andere chauffeurs.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier