Het wordt makkelijker om als KMO voor de overheid te werken

Plusmagazine.be Onlineredactie

De overheid als klant binnenhalen kan interessant zijn voor veel kmo’s. De FOD Economie start vandaag een campagne om kmo’s vertrouwd te maken met de nieuwe versie van e-Procurement.

Kmo’s en overheidsopdrachten vormen geen vanzelfsprekend huwelijk. De professionele en interprofessionele organisaties waarschuwen de overheden al meerdere jaren over de moeilijkheden die kmo’s ondervinden bij de toegang tot overheidsopdrachten. Die problemen bevinden zich zowel op federaal als gewestelijk niveau maar ook op lokaal en gemeenschapsniveau.

Enkele obstakels komen vaak voor:

– aanzienlijke administratieve lasten

– een gebrek aan transparantie

– te lange betaaltermijnen

– het gebrek aan informatie of kennis (kmo’s en overheden)

– de complexiteit van de procedures

Daarom nam de federale overheid enkele initiatieven om de toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten te verbeteren.

Wat is nieuw?

Op het nieuwe e-Procurementplatform vinden ondernemers makkelijker overheidsopdrachten op maat van hun kmo. Je kan je er gratis registreren en handige zoekprofielen opmaken, waardoor je dagelijks via mail updates ontvangt over overheidsopdrachten die interessant kunnen zijn voor jou als kmo.

Toegankelijker voor kmo’s

Van digitalisering over bedrijfsvriendelijke betalingsmodaliteiten, tot meer transparantie: de wetgeving rond overheidsopdrachten werd in 2022-2023 aangepast om beter te voldoen aan de noden van kmo’s. Daarnaast heeft de FOD Economie het federale charter “toegang van kmo’s” grondig herzien. Dat charter omvat in totaal 14 principes die kmo-vriendelijke overheidsopdrachten moeten bevorderen.

Bron: FOD Economie

Partner Content