© getty images

Zo verlaag je je kans op reflux

Ook al eens last van brandend maagzuur, na een zware maaltijd of te veel alcohol? Maar wat als reflux chronisch wordt. Sommige voeding triggert het probleem, andere helpt klachten net te voorkomen.

Kamp je met chronische reflux – voluit gastro-oesofageale refluxziekte, afgekort GORD -, dan heb je het beslist al zelf ondervonden: bepaalde voedingsmiddelen en sommige dranken lokken dat vervelende, brandende gevoel mee uit. Voeding werkt via verschillende mechanismen in op reflux, maar geen enkel dieet kan alle symptomen wegnemen. En voeding die bij jou soelaas brengt, helpt niet altijd bij iemand anders. Toch tekenen zich duidelijke lijnen af van voedingsmiddelen die bij veel mensen een gunstig effect hebben op reflux. We zetten ze op een rijtje.

Groenten & kruiden

Groenten zijn meestal een erg geschikte optie als je reflux wil bestrijden. Zij bevatten weinig vet en suikers en helpen zo het maagzuur te verminderen. Andijvie, rucola, witloof, groene bonen, broccoli, asperges, bloemkool, bladgroenten en komkommer kan je probleemloos op het menu zetten. Uien, tomaten, en afgeleiden zoals tomatensaus, maar ook citrus- en andere zure vruchten zijn dan weer geen goed idee. Die kunnen het maagzuur net aanwakkeren.

De trend om meer havermout of haverzemelen als ontbijt te nemen, past prima in de strijd tegen reflux. Dat komt door de vele vezels die dit volkorenproduct bevat. Havermout absorbeert het zuur dat in je maag aanwezig is. Een mechanisme dat trouwens ook geldt voor andere vezelrijke volkorenproducten, zoals volle rijst en volkorenbrood.

Ook van een heleboel kruiden is het effect op refluxklachten onderzocht. Sommigen blijken bijzonder efficiënt tegen maagzuur. Citroenmelisse is daar een goed voorbeeld van. Ze vermindert de aanmaak van maagzuur en je kan er makkelijk kruidenthee van maken. Zoethout werkt ietsje anders. Dat kruid bevordert de aanmaak van slijm in je maagwand en beschermt zo tegen het zure maagsap. Kurkuma staat dan weer bekend als een krachtige antioxidant die eveneens tegen reflux werkt.

Een echte allrounder is gember. Hij zorgt voor een brede waaier aan gunstige effecten. Hij werkt niet alleen prima tegen klachten zoals misselijkheid en als een natuurlijk antibioticum bij infecties, maar door zijn ontstekingsremmende eigenschappen kan deze wortel zowel brandend maagzuur als andere maagdarmklachten milderen. Gember kan je op tal van manieren inzetten: raspen of in blokjes snijden en toevoegen aan thee, soep, smoothies of stoofgerechten. Munt en pepermunt zijn refluxtriggers. De actieve stofjes in munt ontspannen je slokdarmsfincter, de klep die de doorgang vormt tussen je slokdarm en je maag. Daardoor sluit hij minder goed af en kan maagzuur erdoor glippen richting slokdarm.

Zo verlaag je je kans op reflux
© getty images

Vlees & vet

Kip, kalkoen en andere magere vleessoorten bevatten weinig vet en verminderen dus de refluxsymptomen. Dat geldt ook voor zeevruchten. Vetrijke en gefrituurde hapjes kunnen er dan weer voor zorgen dat je onderste slokdarmsfincter ontspant, waardoor er alweer meer maagzuur in je slokdarm kan belanden. Bovendien vertraagt vet het ledigen van je maag. Door je totale vetinname tijdens de maaltijd te verminderen, zal je dus ook minder refluxklachten ondervinden.

Kauwen

Een snelle hap wegslikken is sowieso geen goed idee, maar al zeker niet als je gevoelig bent voor reflux. Kauwen is cruciaal, omdat deze mechanische afbraak van je voedsel essentieel is voor een vlotte en pijnloze spijsvertering. Dat werkt als volgt: door veel te kauwen op je voedsel wordt het oppervlak van de voedseldeeltjes groter, zodat het zuur en de stof pepsine die in je maag aanwezig zijn, beter hun verteringswerk kunnen doen. Beter verteerd voedsel geeft minder brandend maagzuur. Daarnaast bevat je speeksel, dat vrijkomt bij het kauwen, ook heel wat stofjes die de bescherming van je slokdarmbarrière verhogen.

Partner Content