EEN UPDATE VOOR DE ASTRA
Een vierdeurs sedan en een nieuwe turbodiesel vullen het Astra-gamma aan. Of hoe Opel weer wat hoger mikt.
Na de vijfdeurs sedan met laadklep, de break en de GTC coupé, presenteert Opel de nieuwe Sports Sedan, een vierdeurs versie van de in 2009 gelanceerde Astra van de vierde generatie. Het is geen toeval dat deze Astra op het Salon van Moskou werd gepresenteerd: het model valt vooral in de smaak in Oost- en Zuid-Europa. Bij ons zal de verkoop niet boven de 10% uit stijgen, ook al geeft het nieuwe design deze Astra veel karakter.
Opel profiteert van 2013 om heel zijn gamma de snuit te geven die op de coupé zijn debuut heeft gemaakt. De expressieve, vriendelijke nieuwe Astra mikt op kopers die niet automatisch voor een product van de fabrikant uit Rüsselsheim kiezen.
Duits correct
Binnen vinden Opel-fans de vertrouwde sfeer, met veel bedieningen op de centrale console. In dat opzicht blijft Opel een onwankelbaar principe trouw: elke functie haar eigen bediening. Wij zijn niet overtuigd. De materialen en de assemblage van het dashboard hadden luxueuzer gekund. Alles is functioneel – een meer originele aanpak had niet bij de persoonlijkheid van dit model gepast.
Op het vlak van de vering kiest de Astra uiteraard voor comfort. De uitrusting is bovendien verrijkt met nieuwe rijhulpjes. De Lane Departure Warning slaat alarm als u van uw rijstrook afwijkt. De intelligente camera, de Opel Eye, heeft een nieuwe functie die verkeersborden in de gaten houdt: de Traffic Sign Assistant. Het Forward Collision Alert waarschuwt voor botsingen en maakt rijden weer wat veiliger, net als het alarm voor de aanwezigheid van een voertuig in de dode hoek. Fietsfanaten zullen blij zijn met de FlexFix, een ingebouwde fietsendrager van de tweede generatie, die in de bumper verdwijnt als hij niet wordt gebruikt. Zo kunt u vier fietsen meenemen en de laadklep blijven gebruiken.
Sportieve turbodiesel
Bij de motoren presenteert Opel een nieuwe diesel 2.0 l CDTI BiTurbo met een stoere 195 pk, in afwachting van de komst, eind dit jaar, van een 1.6 l Turbo benzinemotor met meer dan 200 pk vermogen. Het relatief dynamische temperament van de diesel past goed bij de exclusieve, sportieve vormgeving van zowel de klassieke sedan, de break als de coupé. De motor is aan de lawaaierige kant omdat de geluidsisolatie van het interieur te wensen laat, maar hij rijdt prettig en is in alle omstandigheden opgewassen tegen zijn taak.
De 1.4 l Turbo benzinemotor heeft nu een overboost die het koppel tijdelijk van 200 naar 220 Nm kan verhogen. Leuk! Samen met de 1.7 l CDTI van 130 pk blijft dit de populairste en ook wel de meest polyvalente motor van het gamma. Waarschijnlijk ook de meest geschikte voor Duitsland. De zuinigste versie van het gamma is de ecoFlex: de 1.7 l CDTI dieselmotor van 110 of 130 pk produceert slechts 99 g/CO2 per km, met een genormaliseerd verbruik van amper 3,7 l/100 km. De dag van vandaag is dat mooi meegenomen.
Arnaud Dellicour en Laurent Blairon
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier