© GETTYIMAGES

Is de witte pomp schadelijk voor je motor?

Hoe hoger de brandstofprijs, hoe populairder de goedkope pomp. Maar heeft zo’n lagere prijs een impact op de kwaliteit?

Ga daar niet tanken, die brandstof komt uit sludge tanks! Of nog: je motor raakt erdoor verontreinigd; je kan er minder kilometers mee afleggen; het is verdunde brandstof; je krijgt gegarandeerd motorpech! Goedkope brandstof krijgt vaak het verwijt dat ze schadelijk is voor je auto.

Feiten bewijzen het tegendeel. Of het nu gaat om erg populaire of totaal onbekende merken, uit de meest recente rapporten van de FOD Economie blijkt dat je je geen zorgen moet maken over de brandstofkwaliteit. Er is geen verschil tussen tankstations onderling. Brafco, de Belgische federatie van brandstofhandelaars, beaamt dat er sinds eind jaren 90 een Fonds voor de Analyse van Aardolieproducten bestaat, dat overal in België stalen neemt. En daaruit blijkt dat de kwaliteit van die producten in het hele land prima is. Voor brandstof die in de EU wordt verkocht gelden Europese regels: de EN590-norm voor diesel en de EN228-norm voor benzine. Zijn er problemen, zoals een te hoog zwavelgehalte, dan doen die zich bij alle merken voor. Goed voor het milieu is dat niet, maar het heeft geen weerslag op de prestaties van je wagen.

Additieven rechtvaardigen geenszins de meerprijs.

handvol leveranciers. En dat is ook niet verwonderlijk, want zowel de zogenaamde witte pompen als de merkpompen worden door dezelfde oliepijpleidingen en -depots bevoorraad. En België telt er slechts een handvol, in Antwerpen en in Feluy bijvoorbeeld.

Vanwaar de prijsverschillen? Concurrentie zet druk op de prijzen. Hoe meer pompen er in een regio zijn, hoe minder je betaalt. Nochtans hebben tankstations qua prijszetting niet veel marge, want de kostprijs van een liter brandstof vertegenwoordigt slechts circa 30% van de prijs die jij aan de pomp betaalt. De rest is een vernuftige cocktail van belastingen, accijnzen, btw... Het is aan de pompuitbaters om te beslissen of ze, naargelang de al dan niet aanwezige concurrentie, hun winstmarge op het saldo verlagen of niet.

Met of zonder additieven? Bij sommige merken vind je premiumbrandstoffen, die duurder zijn dan gewone. Denk maar aan Total Excellium, Shell V-Power, Esso Synergy Supreme+, BP Ultimate, enz. Het verkoopargument luidt dat die de motor schoner houden, ervoor zorgen dat er zich geen vuil opstapelt en zo de motorprestaties verbeteren. Bovendien zouden ze milieuvriendelijker zijn. Het klopt dat een motor langer meegaat als je zulke brandstof tankt. Maar volgens diverse studies is de extra kost toch niet echt te rechtvaardigen. Vooral omdat sommige additieven er enkel voor zorgen dat de diesel minder schuimt, zodat je wagen veel sneller volgetankt is.

CONCLUSIE. De additieven buiten beschouwing gelaten, is er geen verschil tussen de brandstoffen van de verschillende merken. Eigenlijk bevoorraden ze zich allemaal bij dezelfde grote verdeeldepots. Als autobestuurder kan je dus met een gerust hart gaan tanken waar benzine of diesel het goedkoopst is.

Partner Content